مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20543 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

طي چند سالي كه به بلوغ رسيده ام، هميشه نياز به خدا را در خود احساس مي كردم. سعي مي كنم با انجام واجبات خود را به خدا نزديك تر كنم اما احساس مي كنم غير از انجام واجبات و ترك محرّمات كارهاي ديگري نيز بايد انجام دهم. جزئيات رسيدن به كمالات را برايم بنويسيد؟

از اين كه جوان پرهيزگاري چون شما به فكر رشد و تعالي و كسب درجات معنوي و رسيدن به كمالات اخلاقي است خرسنديم. همت و تصميم عالي شما را تحسين مي كنيم و از صميم دل برايتان دعا مي كنيم. در مورد سن و ميزان تحصيلات محققان اين مركز بايد بگوييم نوعاً حدود 30 تا 50 ساله اند و از تحصيلات عالي حوزه و دانشگاه برخوردارند.

بزرگان دين براي سير و سلوك مواردي را پيشنهاد كرده اند كه مهم ترين آن ها عبارتند از: خودشناسي، آگاهي، تذكر، تفكر، تولي و تبري، علم به احكام، انتخاب رفيق صالح، پرهيز از گناه، توبه، انجام واجبات، انجام مستحبات و ترك مكروهات، محاسبه و مراقبه، اخلاص، مجاهدت با نفس، نظم، غنيمت شمردن فرصت ها، خدمت به بندگان خدا، توكّل بر خدا، خوشرفتاري با مردم، زهد و قناعت.(1)

در حديث قدسي آمده است: هيچ بنده اي به عبادتي بهتر از واجبات به من نزديك نشده است. او به وسيلة نوافل (مستحبات) به من تقرّب مي جويد تا جايي كه او را دوست بدارم، آن گاه كه دوستش داشتم، گوش شنواي او و ديدة بيناي او و زبان گويا و دست تواناي او خواهم بود. اگر مرا بخواند، پاسخش مي دهم و چنانچه چيزي از من بخواهد، ارزاني اش مي دارم.(2)

در اسلام به پاره اي از عبادات و مستحبات بيشتر تأكيد شده مانند قرائت قرآن، تهجد و شب زنده داري، انجام نوافل روزانه، راز و نياز در دل شب، التزام به اوّل وقت در خواندن نمازهاي واجب، همواره با وضو بودن، رعايت آداب و سنت ها در عبادات، تعقيبات نماز، شركت در نماز جمعه و جماعات، طولاني كردن قنوت و سجده هاي نماز، سه روز روزه در هر ماه، زيارت اوليا، توسل به امامان، صلة رحم، ذكر خدا و صلوات بر محمد و آل محمد. در احاديث آمده است: خواندن چهار آيه از آخر سوره حشر كه از آيه لو انزلنا هذا القرآن شروع شده و تا آخر سوره به پايان مي رسد، هر روز صبح بسيار خوب است.

بهتر است در سجده شكر خوانده شود. تداوم اين عمل بسيار مجرب و مفيد است. صد بار لا اله الا الله و هفتاد بار استغفار پس از نماز صبح بسيار مجرّب است.(3)

در پايان ياد آور مي شويم كه براي شروع در مراتب بالاتر كمال، ابتدا سعي نمايد در مراتب اوليه، راسخ تر شده و ثبات قدم بيايد و سپس برنامه معنوي زندگي خود را به تدريج آغاز كنيد، ابتدا با برنامه هاي سبك تر و پائين تر و بعد از آن كه راسخ شديد و ثبات قدم يافتيد به مراتب بالاتر بپردازيد و سعي نماييد خود را خسته ننمايد.

در روايات نيز آمده، گاهي قلب انسان رو مي كند و گاهي پشت، اگر قلب رو كرد و آماده است، خود را در راه نوافل قرار داده و اگر پشت كرده و آماده نيست، به واجبات اكتفا كنيد.(4)

پي نوشت ها:

1. مهدوي كني، اخلاق عملي، ص 44.

2. بحارالانوار، ج 72، ص 155.

3. مهدوي كني، همان، ص 341.

4. ميزان الحكمه، مادة قلب، شمارة 16960.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.